Ja

SLUIT

Wet DBA

De VAR (verklaring arbeidsrelatie) is sinds 1 mei 2016 verleden tijd. Vanaf 1 mei 2016 geldt de nieuwe Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Deze wijziging van de wet is vooral in het leven geroepen omdat de VAR te veel ruimte liet om medewerkers die eigenlijk binnen de criteria van een vast dienstverband vielen, met een zzp-contract te laten werken. In een dergelijke situatie is er sprake van schijnzelfstandigheid. De wet DBA is zodanig vormgegeven dat dit soort schijnzelfstandigheid vanzelf boven zou moeten komen drijven. Aanvankelijk was er sprake van een transitieperiode van een jaar.

Bedoeling was dat de opdrachtgever en de zzp’er samen een modelovereenkomst invulden en ondertekenden. In deze overeenkomst werd de opdracht omschreven en de wijze waarop deze uitgevoerd zou worden. Wanneer tijdens het invullen van de overeenkomst twijfel ontstond over of er eventueel sprake was van een verkapt dienstverband, kon de overeenkomst ter toetsing aangeboden worden bij de Belastingdienst.

De introductie van de wet DBA verliep niet zonder slag of stoot. Al binnen drie maanden ontstond er grote verwarring. Er werden veel ter toetsing aangeboden contracten afgekeurd en de doorlooptijd voor het toetsen van een contract was opgelopen tot twaalf weken, in plaats van de door de Belastingdienst nagestreefde zes weken. Bovendien was er veel onduidelijkheid rondom de procedure en rondom de interpretatie van verschillende begrippen.

MKB Belangen volgde de ontwikkelingen rondom de introductie van de wet DBA met argusogen en waarschuwde al in een heel vroeg stadium voor ongewenste bijwerkingen.

Het gevolg was dat er steeds minder opdrachtgevers waren die nog zzp’ers durfden in te schakelen. Eind november waren er naar schatting al 50.000 zzp’ers slachtoffer geworden van deze regeling. En omdat per 31 december veel zzp-contracten eindigden, was het aantal gedupeerden op 1 januari 2017 verdubbeld. De Wet DBA ging de koelkast in. Op zijn minst tot 1 januari 2018 wordt er niet gehandhaafd op de Wet DBA, behalve in ‘uitzonderlijke en extreme gevallen’. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën riep zzp’ers op om weer aan de slag te gaan en opdrachtgevers om weer zzp’ers in te huren.

Arbeidswet uit 1907

De planning is dat medio april 2017, na de verkiezingen, de voorstellen klaarliggen voor het vervolg. MKB Belangen wil dat de Arbeidswet uit 1907 onder de loep genomen wordt. Daarin worden begrippen als ‘gezagsverhouding’ en ‘vrije vervanging’ gebruikt om een loondienstverband te definiëren. Deze begrippen zijn na 110 jaar niet actueel. Doordat deze begrippen onvoldoende mogelijkheden bieden om het verschil tussen een kleine ondernemer en een werknemer aan te geven, zijn constructies in het leven geroepen als de VAR en nu dus de Wet DBA. Met alle desastreuze gevolgen van dien.

Het probleem uitroeien bij de wortel

MKB Belangen is van mening dat met een waterdichte definitie van de ondernemersstatus van de zzp’er alle onduidelijkheid verdwijnt. Daarmee wordt een ingewikkelde procedure zoals de Wet DBA voorschrijft, overbodig. Ondernemers moeten kunnen ondernemen!

MKB Belangen is nauw betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Wet DBA. Samen met drie andere belangenorganisaties proberen we oplossingen te zoeken waar iedereen bij gebaat is. Zodat ondernemers kunnen ondernemen…

Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, kunt u deze lezen via de nieuwsartikelen op onze website.
Stelling
Is het regeringsbeleid voor 2018 positief voor jouw situatie? Ja Nee