Cookies op mkbbelangen.nl

Mkbbelangen.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op mkbbelangen.nl die aansluiten op uw interesses.

Accepteer je cookies?

Ja

Cookies kunnen ook gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.


SLUIT

Ondernemersverhaal - 'Ondernemerschap is de beste combinatie tussen werk en gezin!'

flaticon1452854467-svg

1 maand geleden

‘In mijn tijd was blijven werken terwijl je een kind had eigenlijk not done’, vertelt Liesbeth Louer (66), ‘en het bleef daarom ook moeilijk om in loondienst te gaan bij bedrijven.’ Nadat Liesbeth in verband met een nieuwe baan van haar man was verhuisd, bleken werkgevers niet open te staan om vrouwen met kinderen aan te nemen. “Hoe doe je dat als jouw kind ziek is?” is een van de vragen die zij gedurende deze tijd het meest heeft gehoord. En daarom besloot Liesbeth een andere weg in te slaan.

‘Ik maakte altijd al mijn eigen kleding en ben daarin toen les gaan geven aan anderen. Zo heb  ik een klein startkapitaal kunnen opbouwen en na verloop van tijd heb ik dat gebruikt om een eigen lesruimte annex stoffenwinkel te openen.’

 

Opening van de eerste winkel

‘Mijn gezin was inmiddels uitgebreid met een dochter; kinderopvang bestond toen niet, dus toen ook zij naar school ging heb ik in 1984 mijn eerste winkeltje geopend.’ Er werd een flinke klantenkring opgebouwd, waarna al snel kon worden verhuisd naar een groter pand op een beter locatie en er werd in 1992 uitgebreid met een nieuwe vestiging.

‘Inmiddels was mijn man ook steeds meer betrokken bij de zaak, als uitvoerder van technische zaken en verbouwingen, maar ook bij de inkoop in binnen en buitenland.’

 

Tijd voor plan B

Omdat de stoffenbranche langzaam inkromp, werd de noodzaak om de bakens te verzetten steeds duidelijker en er was een flinke overstap nodig om de winkels te laten voortbestaan. Het was daarom tijd voor plan B: uitbreiden naar de kledingbranche. Dit bleek succesvol, en na verloop van tijd werd deze omslag ook in de nieuwe vestiging gemaakt. ‘Wij zijn vanaf deze locatie weer verhuisd naar een nieuwbouwvestiging. De naam werd veranderd van Lapland naar ModaLisa, en na enkele jaren konden wij het pand naast ons huren.

We werden daar twee keer zo groot, maar helaas moest de andere winkel gesloten worden. We hebben ons toen geconcentreerd op deze ene verdubbelde vestiging en met 5 parttimers in dienst is ModaLisa een goed lopend bedrijf geworden met een uitgebreide klantenkring uit de hele regio.’

 

Met de tijd mee

‘De tijden veranderen en als ondernemer moet je mee, online werd steeds belangrijker en daarom heb ik mij daar meer in verdiept. Vanuit mijn creatieve achtergrond was het de uitdaging om steeds nieuwe ideeën te ontwikkelen om de winkel bestaansrecht te geven in de tijd dat het online shoppen steeds belangrijker wordt. Er is bewust voor gekozen geen webshop te hebben maar in te zetten op service en beleving. VIP-avonden, modeshows en persoonlijke aandacht voor de klant staan nu op de voorgrond, en met succes!’

Vooral de combinatie van on- en offline moet samengaan, anders ga je het niet redden als zelfstandige winkel. Dat betekent dat je je ook moet verdiepen in onderdelen zoals bijvoorbeeld neuromarketing.

 

‘We hebben al die jaren altijd alles zelf gedaan, winkelinrichting, verbouwingen, inkoop, financiën, boekhouding en fiscale onderdelen, maar ook marketing en reclame. Wij hebben nooit ergens iemand voor ingehuurd. Dat maakt het vak leuk en interessant!  

Mijn belangstelling is heel breed voor alle aspecten van het ondernemerschap.’

 

Zorgen voor de juiste balans

‘De balans tussen werk en privé is voor ons altijd belangrijk geweest, kiezen voor tijd in plaats van geld. Ik koos ervoor bij belangrijke zaken aanwezig te zijn, zoals zwemdiploma’s, open dagen bij schoolkeuzes, propedeuses en afstuderen van de kinderen.

Goede medewerkers, die deze keuze mogelijk maken, zijn daarbij onmisbaar!’

 

Zoeken naar de juiste medewerkers

‘De mensen die bij ModaLisa werken zijn al heel lang bij ons, stuk voor stuk gemotiveerd en  allemaal een beetje in eenzelfde situatie. Moeders van opgroeiende kinderen, met de  problemen waarmee ik zelf maar al te bekend  was. “Kind wordt ’s nachts ziek en hoe los je dat dan op?”. Als je anderen om je heen hebt die dat ook mee maken, wordt alles met elkaar opgelost: afwisselen en ruilen met werken. Onze medewerkers hebben onderling een goede band, het is een sterk team van mensen die zin hebben in hun werk. Die een paracetamol nemen als zij hoofdpijn hebben en niet denken “Ik blijf vandaag een dagje thuis”. Dat vind ik ook belangrijk, dat mensen naar hun werk gaan waar zij plezier in hebben. Dat heeft er in mijn ogen toe geleid dat we een goed functionerend bedrijf achterlaten, want inmiddels heeft een van de medewerkers, die al 15 jaar in dienst was, het bedrijf overgenomen!’

 

Tijd voor een nieuw avontuur

‘Eindelijk meer vrije tijd, echter achter de geraniums bleek niet zo’n goed idee en inmiddels ben ik nu als zzp’er weer gestart met mijn nieuwe bedrijf Help2go, dat ondernemers in de retail helpt met het bedenken van reclamecampagnes zowel on- als offline, met het ontwerpen van alle mogelijke uitingen daarvoor, van flyer tot reclamebord, van Facebook advertenties tot het opzetten van  nieuwsbrieven, kortom alles waar je niet aan toe komt als je ook nog een bedrijf te runnen hebt. Ondernemen is geen baan, het is een manier van leven…. en ik houd ervan!’

 

Andere ondernemers waren ook geïnteresseerd in