Cookies op mkbbelangen.nl

Mkbbelangen.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op mkbbelangen.nl die aansluiten op uw interesses.

Accepteer je cookies?

Ja

Cookies kunnen ook gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.


SLUIT

Ondernemer van de week - Menno de Haan - The Haan

flaticon1452854467-svg

1 maand geleden

Regelmatig spreken wij een inspirerende ondernemer die graag meer over zijn of haar onderneming vertelt. Deze week spreken wij met Menno de Haan, een jonge ondernemer. Menno is eigenaar van The Haan. Dit Rotterdamse marketingbureau is gespecialiseerd in het verhogen van het online rendement van advertenties en websites. 

1. Wie is Menno de Haan en hoe is jouw bedrijf ontstaan?

Ik ben gespecialiseerd in het vindbaar maken van websites via Google. Ik ben 25 jaar en doe dit al sinds ik 15 ben. Nu vanuit het Groothandelsgebouw in Rotterdam, met mijn team en vanuit ons eigen kantoor.

 

Toen ik 15 jaar was ben ik in de zomervakantie aan de slag gegaan in een komkommerkas, ik begon om 6 uur ‘s ochtends en mocht om 1 uur ‘s middags weer naar huis. Ik besloot om elke middag een website te maken en deze door te verkopen, het waren simpele websites waar ik een verdienmodel bij bedacht. Het verkeer kwam via Google. Na twee weken besloot ik het roer om te gooien en veel meer van dit soort concepten te bedenken en door te verkopen. Het werd een florerende business.

 

Naast het opzetten en doorverkopen van concepten, ben ik andere ondernemers gaan helpen. Ik vond het razend interessant om allerlei soorten ondernemers van dienst te zijn, ook merkte ik dat er door mijn manier van werken uitstekende resultaten behaald werden. Ik analyseerde Google Analytics tot de onderste steen boven was en deed zoekwoordenonderzoek, vervolgens kon ik tot een aanpak komen, waarmee er constructief meer verkeer naar websites kwam.

 

Zodoende heb ik mij verdiept in alle variabelen die invloed hebben op het algoritme van Google. Ik weet exact wat wel en niet werkt, het algoritme is gekraakt.

 

2. Wat doet The Haan precies?

 

The Haan is gespecialiseerd in SEO, teksten en vertalingen. Wij meten, testen, verbeteren en optimaliseren uw SEO strategie. Zo kunt u meer organisch verkeer trekken en minder betalen voor betaald adverteren via Google AdWords en Facebook. Dit is fijn, want deze betaalde kanalen worden de komende jaren steeds duurder.

 

Gestart wordt met een onderzoek en het creëren van een planning. The Haan gebruikt hiervoor tools als Google Analytics, Google Data Studio, SEMrush en SerpBook. Wij doen dit met een team van tekstschrijvers, vertalers en websitebouwers. Ik doe het onderzoek en behoud de regie met een planning.

 

Inmiddels hebben wij dit in de loop der jaren voor meer dan 100+ MKB-ondernemingen gedaan. Denk aan bedrijven met websites als Goedkopekoffiebekers.nl, Odesi.nl, Lusanna.nl en Stagefreaks.nl. Stuk voor stuk middelgrote bedrijven waarbij de vindbaarheid in Google een bepalende factor is.

 

3. Waarom heb jij voor ondernemen gekozen en niet om in loondienst te gaan?

 

Als ondernemer ben je vrij om te doen wat je wilt. Tegelijk verbind je jouw naam aan wat je doet en neem je daar de volledige verantwoordelijkheid voor. Wat mij betreft is dit minder vrijblijvend en een grotere uitdaging dan werken in loondienst, dat vind ik een fijne gedachte.

 

4. Wat vind jij het leukste aan ondernemen?

 

Het ontmoeten en spreken van andere ondernemers. Iedere dag hoor ik weer een nieuw idee, niets is te gek! Deze mentaliteit spreekt mij aan en inspireert mij. Ik ga dan ook graag naar conferenties als The Next Web of de wekelijkse ondernemersborrel in het Groothandelsgebouw: Venture Café.

 

5. Ondernemen is niet altijd makkelijk. Wat vind jij het lastigste en hoe ga je hiermee om?

 

Als ondernemer is het belangrijk om van alles iets af te weten, dit valt niet mee. Ik huur expertise van buitenaf in om aan mijn eigen tekortkomingen tegemoet te komen. Denk aan native vertalers, tekstschrijvers met specifieke kennis of een websitebouwer die mij van dienst is bij het maken van de juiste instellingen in de back-end.

 

6. Hoe onderscheid je jezelf van anderen?

 

Transparantie en eerlijk zijn is voor mij het belangrijkst. Ik laat precies zien wat er wel en niet mogelijk is. Dit licht ik toe met resultaten die ik in het verleden behaald heb en ik confronteer je met wat er verkeerd kan gaan. Denk aan de risico’s die een redesign oplevert en op welke termijn mijn strategie impact heeft op jouw omzet.

 

7. Heb je als ondernemer nog een tip voor andere ondernemers?

De uitvoering is belangrijker dan het idee.

Andere ondernemers waren ook geïnteresseerd in